• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Bewezen effectief

Heupklachten

Heeft u pijn in de heup? Heupklachten kunnen veel oorzaken hebben. Problemen in het centrum van uw lichaam (core) kunnen zeer pijnlijk zijn en kunnen ook tot psychosomatische klachten leiden. Als we het hebben over ‘core’ dan hebben we het over de rug-, buik-,bil-, en heupsspieren.

Heupklachten?

Heupklachten is een breed begrip. Patiënten die bij ons komen hebben het over zeurende pijn zowel rondom het bekken naar de benen als naar boven naar de onderrug. Soms is moeilijk de plek aan te wijzen waar de pijn precies zit.
Ook verschilt de ernst van de pijn die men ervaart. Bij bijna iedereen veroorzaken de heupklachten dat er minder goed bewogen kan worden. Het van de fiets afstappen na een tochtje fietsen geeft pijn in de heup en na een relaxed avondje tv kijken komt u bijna niet meer van de bank af zonder heuppijn of pijn in uw lies.

Oorzaken pijn in de heup

Heupklachten kunnen acuut of chronisch zijn. Chronische pijn in de heup noemen we pijn die langer dan drie maanden aanwezig is. Er is vaak een periode aan voorafgegaan van zeurende pijn in de heup naar een bijna continue aanwezigheid van de heuppijn.  Slijtage, of beter gezegd artrose van de heup en slijmbeursontsteking in de heup zijn voorbeelden hiervan.
Acute heuppijn is korter dan zes weken aanwezig. Een hele harde klap of een val op uw heup maakt dat u acuut veel pijn ervaart die soms na een nacht nog heviger lijkt te zijn en vervolgens dagen lang blijkt aan te houden.
Soms is de door u ervaren pijn op de echo of op een foto niet waarneembaar. Dit soort zeurende pijn in de heup of heupklachten die toch dikwijls van grote invloed zijn op uw dagelijkse werkzaamheden kunnen wij ondanks het “onzichtbare” karakter ervan vaak goed verhelpen.
Daarnaast zijn er de specifieke heupklachten waarbij de oorsprong wel bekend is zoals bijvoorbeeld een gebroken heup.

Diagnose heuppijn

Heuppijn kan acuut of chronisch zijn. Mensen verschillen altijd van elkaar en de oorzaak van de heupklachten dus ook. De fysiotherapeuten van Topfit hebben veel ervaring in het stellen van de juiste diagnose. Het verminderen van de pijn en het optimaliseren van uw beweegbaarheid en in de meeste gevallen het volledig verhelpen van de klacht is onze eerste doelstelling.

Behandeling heupklachten

In uw dagelijkse functioneren neemt de heup een belangrijke plek in. Hoe belangrijk wordt pas duidelijk als het functioneren van de heup minder wordt. Regelmatig zien wij patiënten die al langere periode met heupklachten zijn doorgelopen en patiënten die denken dat hun klachten er nou eenmaal bij horen en niet te verhelpen zijn. Dat is jammer.  Door middel van manuele fysiotherapie, oefen therapie, dry needling en meer  kunnen onze fysiotherapeuten veel heupklachten verlichten en vaak zelfs verhelpen.

Maak direct een afspraak

U kunt eenvoudig direct online een eerste afspraak maken, het contactformulier gebruiken, of bereik ons telefonisch op werkdagen tussen 08:30 en 17:00.