Nekklachten en hoofdpijn

Hokkeling en Huibers > Aandoeningen > Nekklachten en hoofdpijn

Fysiotherapie bij nekklachten en hoofdpijn

Heeft u last van klachten in uw nek, van duizeligheid of zelfs van hoofdpijn? Iedereen heeft dit gevoel weleens. Maar wanneer u regelmatig klachten heeft en wanneer uw pijn hevig is, dan kunnen we u helpen met fysiotherapie en manuele therapie. Ook klachten elders in uw lichaam (zoals schouder en arm) kunnen ontstaan in de nek. Voor onderzoek en behandeling kunt u terecht in onze praktijk. Onze fysiotherapeuten onderzoeken en behandelen dagelijks mensen met klachten in de nekregio.

Uw nek

Uw nek vormt de verbinding tussen uw schedel met daarin onze hersenen en de romp. De nek bestaat uit 7 wervels met daartussen flexibele schijven, die werken als schokdempers. De nek beschermt ons ruggenmerg, dat vanuit de hersenen via de hals verder ons lichaam in loopt. De beweeglijkheid en stabiliteit van onze nek worden bepaald door de botten, spieren en banden.

Nekpijn en hoofdpijnklachten

Nek en hoofdpijnklachten kunnen plotseling (trauma) of geleidelijk ontstaan. Uw nek speelt een belangrijke rol bij het bewegen van het hoofd en de armen. Hierdoor kunnen klachten als gevolg van een verkeerde houding of juist overbelasting ontstaan. De spieren in deze regio zijn zeer gevoelig voor (langdurige) stress en verhoogde spierspanning kan uiteenlopende klachten geven. Omdat uw nekwervels vele zenuwstructuren beschermen, kunnen hier ook klachten van inklemming of rek ontstaan. In de loop van uw leven kunnen er uiteindelijk ook artroseklachten ontstaan.

Fysiotherapie bij Hokkeling & Huibers

Fysiotherapie bij nek- en hoofdpijnklachten begint met een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van uw klacht. Een matig drukkend gevoel op uw hoofd kan bijvoorbeeld een gevolg zijn van spanningshoofdpijn, veroorzaakt door een te hoge spanning van uw nek- en gezichtsspieren. Dit lossen we met u op door ontspanningsoefeningen en houdingsadviezen. Zodat uw hoofdpijn niet verergert en geen migraine wordt. Zijn uw klachten heviger en heeft u meerdere problemen, zoals met het bewegen van uw nek en met uw concentratie? Dan is er misschien een wervel van uw nek geblokkeerd. Onze manueel therapeuten helpen u dan uw wervels en spieren weer soepel te laten bewegen.

Whiplash

Heeft u een ongeluk gehad waarbij u hoofd betrokken is? Dan kunnen uw klachten mogelijk overeenkomen met een whiplash. Denk aan stijfheid, pijn vermoeidheid en uitbreiding van uw klachten in uw rug en armen. Deze klachten en de behandeling daarvan verschillen per persoon. We hebben zowel ervaring met het behandelen van whiplashklachten net na een ongeluk, als met klachten die al langere tijd aanhouden.

stel een vraag maak afspraak